W dniach 18-20 października 2017r. odbyło się szkolenie z zakresu zarządzania kryzysowego. Tematem szkolenia było działanie powiatowych i gminnych centrów zarządzania kryzysowego podczas nawałnic. Nie bez powodu szkolenie odbyło się w gminie Czersk, najbardziej dotkniętym obszarze Polski podczas wichury z 11 na 12 sierpnia br. W szkoleniu wzięli udział starostwie, wójtowie i burmistrzowie powiatu chodzieskiego oraz przedstawiciele powiatowych służb.
Osoby biorące udział w szkoleniu spotkały się z starostą chojnickim, komendantem powiatowy PSP w Chojnicach i Komendantem Powiatowym Policji w Chojnicach. Przedstawione zostały największe problemy związane z rozpoczęciem działań ratowniczych, koordynowaniem akcji ratowniczych, powołaniem sztabu. Omówione zostały także skala zniszczeń oraz etapy usuwania skutków nawałnic. Również sołtys sołectwa Rytel oraz druhowie OSP Rytel przedstawili obraz sołectwa (w tym miejscowości Rytel) krótko po nawałnicy oraz największe problemy, jakie napotkali w pierwszych godzinach po zdarzeniu i kolejnych dniach. Omówione zostały podjęte działania, zarówno przez sołectwo, strażaków OSP, mieszkańców, jak i wolontariuszy.
Na koniec burmistrz Czerska przedstawiła uczestnikom szkolenia sposób, w jaki powołane zostało Gminnego Centrum Zarządzania Kryzysowego oraz jak realizowane były priorytetowe cele w tym trudnym okresie.
Zapoznanie się ze skalą zjawiska i ogromem przeróżnych problemów (od braku łączności, poprzez brak dostępu do osób najbardziej potrzebujących pomocy, brak prąd, podtopienia, trudności z dostarczaniem paliwa, tak do samochodów, jak i urządzeń spalinowych - pił, pomoc psychologiczna, aż do „zagospodarowania” ponad tysięcznej armii wolontariuszy służących bezinteresowną pomocą), to nieoceniona wiedza i doświadczenie, które już posłużyły do wyciągnięcia pierwszych wniosków, jak skuteczniej działać podczas tego typu zdarzeń. Teraz rozwiązania niektórych problemów trzeba przenieść na chodzieski teren…
Przemysław Skonieczny